Corporate

Rezultate istorice ale Renault Group în 2023. Toți indicatorii financiari sunt în creștere puternică.

15.02.2024

Rezultate peste prognozele anului 2023 (deja revizuite în creștere la jumătatea anului):

 

20221

Marjă operațională Renault Group: 5,5 %

Free cash-flow: 2,1 Mld €

 

Perspective financiare 2023 inițiale

Marjă operațională Renault Group: ≥ 6 %

Free cash-flow: ≥2,0 Mld €

 

Perspective financiare 2023 revizuite

Marjă operațională Renault Group: 7% - 8%

Free cash-flow: ≥2,5 Mld €

 

2023

Marjă operațională Renault Group: 7,9 %

Free cash-flow: 3,0 Mld € 

 

Variație vs 2022

Marjă operațională Renault Group: +2,4 p
Free cash-flow: +0,9 Mld €

 

Creștere puternică a tuturor indicatorilor financiari cu valori record:

 

  • Cifra de afaceri a Renault Group (RG): 52,4 miliarde de euro în creștere cu 13,4% (respectiv +17,9% la rate constante ale cursului de schimb față de 2022).
  • Marja operațională record: 4,1 miliarde de euro, echivalent cu 7,9% din cifra de afaceri (+ 2,4 puncte procentuale față de 2022), în creștere cu 1,5 miliarde euro față de 2022.
  • Marja operațională record a perimetrului Automobile: 3,1 miliarde euro, echivalent cu 6,3% din cifra de afaceri (+ 3 puncte procentuale față de 2022), în creștere cu 1,6 miliarde de euro față de 2022.
  • Rezultat net: 2,3 miliarde euro, în creștere cu 3 miliarde de euro față de 2022.
  • Free cash flow record: 3 miliarde de euro, în creștere cu 0,9 miliarde de euro față de 2022.
  • Postura financiară netă de numerar pentru perimetrul Automobile la nivel istoric: 3,7 miliarde de euro la 31 decembrie 2023 (în creștere cu 3,2 miliarde de euro față de 31 decembrie 2022).
  • Rentabilitatea activelor economice (ROCE) este mai mult decât dublă: 28,5 % în 2023 față de 12,6% în 2022. 

 

Un portofoliu de comenzi solid în Europa, echivalent cu 2,5 luni de vânzări. 

 

Renault Group este din nou în lumina reflectoarelor pentru clienții săi datorită reînnoirii cu succes a gamei sale. În 2023, două modele ale Grupului figurează pe podiumul celor mai vândute modele din Europa iar marca Renault a urcat de pe locul 5 pe locul 2 în clasamentul celor mai vândute branduri de pe continent. 

 

În 2024, lansarea a 10 noi modele2 și accelerarea reducerii costurilor vor susține performanța operațională și vor contribui la generarea de cash. Renault Group vizează în 2024: 

  • O marjă operațională a Grupului ≥ 7,5 %
  • Un free cash-flow ≥ 2,5 miliarde de euro

 

Un dividend semnificativ mai ridicat, de 1,85 euro per acțiune, va fi supus votului Adunării generale anuale din data de 16 mai 2024 (față de 0,25 euro per acțiune în contul rezultatului din 2022, ceea ce echivalează cu + 1,60 euro per acțiune). 

 

Astăzi, Renault Group anunță rezultate financiare record. Acestea sunt rezultatul unei extraordinare munci de echipă și reflectă succesul strategiei noastre, Renaulution. Fundamentele noastre financiare nu au fost niciodată mai puternice și nu ne vom opri aici. În 2024, vom beneficia de un număr fără precedent de lansări de vehicule, care marchează reînnoirea Renault Group, și vom continua să ne optimizăm structura de costuri. În același timp, asigurăm transformarea în profunzime a Grupului, facem pași importanți în îndeplinirea proiectelor noastre majore și accelerăm aplicarea strategiei noastre (în zona) EV și software. Organizația noastră oferă flexibilitate și asigură creșterea performanței, ceea ce reprezintă un atu major într-un context plin de provocări! Aș dori să mulțumesc echipelor pentru aceste realizări. Împreună, dăm naștere unui nou Grup Renault, mult mai eficient și performant, care creează valoare pentru toate părțile interesate.”  a declarat Luca de Meo, CEO al Renault Group.

 

Boulogne-Billancourt, 15 februarie 2024

 

Rezultate comerciale

3 mărci complementare, aflate în creștere:

 

  • Vânzările mondiale ale Renault Group au crescut cu 9% față de 2022, ajungând la 2.235.000 de unități. În Europa3, vânzările au crescut cu 18,6% pe o piață în creștere cu 13,9%.
  • Renault este cel mai bine vândut brand auto francez pe plan mondial. Marca ocupă locul 2 în Europa (autoturisme + vehicule utilitare)4, și este lider pe piața europeană a vehiculelor utilitare5. Clio a devenit cel mai vândut model din Franța în 2023 (toate canalele de vânzare combinate) și este pe locul 3 în Europa.
  • Dacia s-a clasat pe locul 11 pe piața europeană (autoturisme + utilitare), în creștere cu 4 locuri față de anul precedent. Pe piața europeană de autoturisme, Dacia figurează în top 10. Totodată, Dacia a ocupat locul al doilea pe segmentul de retail în Europa6 .
  • Alpine a înregistrat vânzări în creștere cu 22,1% față de 2022. Alpine A110 își menține poziția de lider în segmentul modelelor sport coupé cu 2 locuri din Europa în 2023.

 

O  strategie comercială axată pe crearea de valoare și care beneficiază deja de începutul unei ofensive fără precedent în privința lansării de noi modele:

  • Vânzările pe piața europeană ale mărcii Renault în segmentul C și în cele superioare au crescut cu 26% față de 2022, datorită succesului modelelor Arkana, Austral, Espace E-TECH Hybrid și Megane E-TECH Electric. Segmentul C și cele superioare au reprezentat 42%  din mixul de vânzări al mărcii Renault în Europa în 2023 (+ 3 puncte procentuale față de 2022).
  • 65% din vânzările Grupului s-au realizat pe canalul de retail (clienți persoane fizice) în cele cinci țări principale ale Grupului din Europa7. Marca Renault a generat mai mult de jumătate din vânzările sale pe canalul de retail.

 

Succesul ofensivei în domeniul vehiculelor electrificate:

 

  • Marca Renault a ocupat locul 3 în Europa în segmentul autoturismelor electrificate8, cu vânzări în creștere cu 19,7% față de 2022. Acestea au reprezentat 39,7% din vânzările de autoturisme ale mărcii în Europa (din care 11,3% EV).

 

  • Această tendință a fost susținută de o creștere cu 62% a vânzărilor de vehicule hibride (HEV). Austral, Clio și Captur se numără printre primele 10 vehicule hibride cele mai vândute din Europa.
  • Dacia și-a început deja strategia de electrificare: versiunea Hybrid 140, lansată în ianuarie 2023, reprezintă deja mai mult de 25% din comenzile modelului Jogger, iar Dacia Spring și-a păstrat locul al treilea în clasamentul celor mai vândute vehicule electrice din Europa către clienții persoane fizice.
  • În 2023, Grupul Renault confirmă că și-a atins obiectivele CAFE9  (autoturisme și vehicule utilitare ușoare) în Europa.

Rezultate financiare

Situațiile financiare consolidate ale Grupului Renault și conturile companiei Renault SA la 31 decembrie 2023 au fost aprobate de Consiliul de Administrație la 14 februarie 2024 sub președinția lui Jean-Dominique Senard.

 

Cifra de afaceri a Grupului a ajuns la 52,376 miliarde de euro, în creștere cu 13,1% față de 2022. La nivel constant al ratelor de schimb , cifra de afaceri a crescut cu 17,9%. 

 

Cifra de afaceri a perimetrului Automobile s-a situat la 48,150 miliarde de euro, în creștere cu 11,7% față de 2022. Aceasta include un efect negativ al cursului de schimb de 4,8 puncte procentuale (2,068 miliarde de euro) legat în principal de evoluția peso-ului argentinian și, într-o măsură mai mică, de devalorizarea lirei turcești. La cursuri de schimb constante10, aceasta a crescut cu 16,5%. 

 

Efectul de volum a fost de + 4.0 puncte procentuale, datorită succesului comercial al gamei de modele. Creșterea cu 9% a înmatriculărilor se traduce într-un efect de volum de 4 puncte procentuale, datorită nivelului mai scăzut al reaprovizionării în cadrul rețelei de dealeri față de sfârșitul anului 2022. Nivelul  stocurilor totale a scăzut sub obiectivul nostru de a ne situa la mai puțin de 500.000 de unități la sfârșitul anului.

 

  • Efectul prețului, pozitiv, de + 7,4 puncte procentuale, a continuat să fie foarte puternic și reflectă strategia comercială a Grupului concentrată pe generarea de valoare față de realizarea de volume, creșterea nivelului de echipare a vehiculelor, precum și creșterea prețurilor pentru a compensa efectul valutar.
  • Mixul geografic a fost pozitiv, de + 1,7 puncte procentuale, datorită vânzărilor bune din Europa.
  • Efectul de mix de produse a fost de + 1,0 puncte procentuale, în principal datorită succesului modelelor Austral, Espace E-TECH Hybrid și al gamei de utilitare. Performanța comercială a modelului Clio a avut un impact negativ asupra acestui parametru, deoarece prețul său mediu de vânzare este sub prețul mediu de vânzare al modelelor Grupului.
  • Vânzările către parteneri au avut un efect pozitiv de 2,1 puncte procentuale, susținute de producția modelelor ASX (de la începutul anului 2023) și Colt (din octombrie 2023) pentru Mitsubishi Motors, precum și de producția de vehicule utilitare pentru Nissan, Renault Trucks și Mercedes-Benz.

 

Grupul a înregistrat o marjă de exploatare record de 7,9 % din cifra de afaceri, față de 5,5% în 2022, în creștere cu 2,4 puncte procentuale. Acest parametru a continuat să se îmbunătățească succesiv, de la 6,3%, în semestrul II 2022, la 7,6% în semestrul I 2023, și la 8,1 % în semestrul II 2023. Valoarea sa pe întregul an 2023 a ajuns la 4,117  miliarde de euro, în creștere cu 1,547 miliarde de euro față de 2022.

 

Marja operațională a Grupului include, de la începutul lunii noiembrie 2022 și până la deconsolidarea Horse, un efect pozitiv non-cash al încetării amortizării acestor active deținute în vederea vânzării. Acesta se ridică la 482 milioane euro în 2023 (275 milioane euro în semestrul I 2023 și 207 milioane euro în semestrul II 2023). Efectul său pozitiv se ridică la 398 milioane euro.

 

Ajustată pentru a ține cont de acest impact pozitiv, marja operațională a Grupului ar fi fost de 6,9 % în 2023, cu 6,6% în S1 2023 și 7,3 % în S2 2023.

 

Marja de exploatare a perimetrului Automobile a atins un nivel record de 6,3% din cifra de afaceri a perimetrului Automobile în 2023, în creștere cu 3 puncte procentuale față de 2022. Ea marchează un record de 3,051 miliarde de euro în 2023, față de 1,402 miliarde de euro în 2022.

 

  • Marja de exploatare a perimetrului Automobile a fost puternic afectată de impactul negativ al ratelor de schimb de – 595 milioane euro, în principal ca urmare a evoluției pesoului argentinian.
  • Efectul de volum, pozitiv de + 621 milioane euro, și efectul pozitiv de mix/preț/nivel de echipare de + 2,908  miliarde de euro, reflectă succesul noii game de modele și al politicii comerciale centrate pe valoare. Efectul pozitiv de mix/preț/nivel de echipare a compensat creșterea costurilor. Acestea s-au cifrat la 1,630 miliarde de euro și se explică în principal prin creșterea prețurilor la energie, al costurilor logisticii și ale forței de muncă.
  • Cheltuielile generale au ajuns la 389 milioane euro, în principal ca urmare a costurilor de marketing asociate lansării de noi modele și a creșterilor salariale.
  • Reevaluările prețurilor din Argentina explică cea mai mare parte a efectului de + 376 milioane de euro în rubrica „Altele”.

 

Contribuția Mobilize Financial Services (Finanțarea vânzărilor) la marja operațională a Grupului a atins 1,101  miliarde de euro, față de 1,198 miliarde de euro în 202211, ca urmare a creșterii ratei dobânzii în Europa de la începutul anului 2022. Excluzând acest factor, Mobilize Financial Services ar fi înregistrat o marjă operațională în creștere cu 8 % față de 2022. Această evoluție a fost determinată în principal de creșterea noilor finanțări și de costul mai mic al riscului. 

 

Capitolul Alte venituri și sarcini din exploatare a avut un impact negativ, de -1,632 miliarde de euro (față de -379 milioane euro în 2022). Aceasta se explică în principal prin cedarea acțiunilor Nissan, efectuată în decembrie 2023 (-0,9 miliarde de euro), la care se adaugă o scădere de -0,5 miliarde de euro din deprecierea activelor specifice de producție și de costurile de restructurare. Câștigul de capital din cedările de active s-a ridicat la + 0,3 miliarde euro, ca urmare a vânzării unei suprafețe de teren în Boulogne-Billancourt, precum și a vânzării mai multor filiale comerciale ale Grupului și sucursale ale Grupului Renault Retail.

 

După integrarea celorlalte venituri și sarcini din exploatare, rezultatul de exploatare al Grupului s-a situat la 2,485  miliarde de euro, față de 2,191 miliarde de euro în 2022 (+294 milioane euro față de 2022).

 

Venitul și cheltuielile financiare nete s-au ridicat la -527 milioane euro față de - 486 milioane euro în 2022. Creșterea se explică prin impactul hiperinflației din Argentina compensat parțial de impactul pozitiv al creșterii ratelor dobânzilor asupra poziției nete de numerar.

 

Contribuția companiilor asociate s-a ridicat la 880 milioane de euro, față de 423 milioane euro în 2022. Aceasta a inclus contribuția Nissan, de 797 milioane euro.

 

Impozitele curente și amânate au reprezentat o cheltuială de 523 milioane euro, stabilă față de 2022 (-524 milioane euro în 2022). Creșterea profitului înainte de impozitare, ca urmare a îmbunătățirii performanței, a fost limitată de evoluția impozitului amânat.

 

Astfel, Rezultatul net s-a ridicat la 2,315 miliarde de euro, în creștere cu 3,031 miliarde de euro față de 2022, iar rezultatul net, parte a Grupului, a fost de 2,198 miliarde de euro (sau 8,11 euro per acțiune). Spre comparație, în 2022, rezultatul net din activitățile întrerupte s-a ridicat la -2.320 milioane euro ca urmare a cedării activităților industriale din Rusia.

 

Capacitatea de auto-finanțare a perimetrului Automobile a atins un nivel record de 5,485 miliarde de euro, în creștere cu 667 milioane de euro față de 2022. Aceasta include 600 milioane de euro din dividende ale Mobilize Financial Services, față de 800 de milioane euro în 2022. Acest flux de numerar a acoperit în mare măsură investițiile tangibile și intangibile înainte de cedările de active care s-au ridicat la 2,9 miliarde de euro (2,6 miliarde de euro net din cedări) și cheltuielile de restructurare (0,5 miliarde de euro). 

Excluzând impactul cedărilor de active, indicatorii CAPEX net și R&D ai Grupului s-au situat la 3,817 miliarde de euro în 2023, reprezentând 7,3 % din cifra de afaceri, comparativ cu 7,4 % din cifra de afaceri în 2022. 

 

Free cash flow-ul operațional12 a ajuns la un nivel record, de 3,024 miliarde de euro. Excluzând dividendele Mobilize Financial Services, acesta a fost de 2,424 miliarde de euro, față de 1,319 miliarde de euro în 2022, în creștere cu 1,105 miliarde de euro. Variația necesarului de fonduri de rulment a fost pozitivă, de 637 milioane euro, fiind legată în principal de scăderea stocurilor.

 

La 31 decembrie 2023, stocurile totale de vehicule noi (inclusiv cele din rețeaua de dealeri independenți) se ridicau  la 484.000  vehicule, nivel inferior față de obiectivul nostru și sensibil mai mic față de cele 569.000 de vehicule aflate în stoc la sfârșitul lunii iunie 2023.

 

Postura financiară netă a perimetrului Automobile a fost de 3,724 miliarde de euro la 31 decembrie 2023, comparativ cu 549 milioane euro la 31 decembrie 2022 (+ 3,175 miliarde de euro). În 2023, au avut loc următoarele operațiuni:

  • 764 milioane de euro corespunzătoare vânzării a 211.000.000 acțiuni Nissan deținute într-un trust francez, conform noului Acord de Alianță;
  • 200 de milioane de euro, reprezentând o investiție de 24% din acțiunile deținute în cadrul Alpine Racing Ltd (Marea Britanie) de către Otro Capital, RedBird Capital Partners și Maximum Effort Investments.

 

Împrumutul unui pool bancar care beneficiază de garanția statului francez (PGE) este acum rambursat integral (cu un an în avans).

Rezerva de lichidități la sfârșitul lunii decembrie 2023 a ajuns la un nivel ridicat, de 17,8 miliarde euro, în creștere cu 0,1 miliarde euro față de 31 decembrie 2022. 

Alocarea capitalului

Renault Group intenționează să permită participarea părților interesate la crearea de valoare printr-un plan de acționariat al angajaților și prin acordarea de dividende.

 

Renaulution Shareplan

Din 2022, Renault Group a luat măsuri pentru a crește ponderea angajaților în capitalul său, cu obiectivul ca aceștia să dețină 10% din capital până în 2030.

În 2023, peste 95.000 de angajați au beneficiat de acordarea a 8 acțiuni gratuite. Dintre aceștia, aproape 38.000 au subscris și la acțiuni la un preț preferențial de 26,28 euro pe acțiune. În total, cu aproape 2,1 milioane de acțiuni suplimentare deținute de angajați, această a doua operațiune Renaulution Shareplan a reprezentat 0,7% din capitalul Renault Group.

La data de 31 decembrie 2023, angajații Renault Group dețineau 5,07% din capitalul acestuia.

 

Dividende

Dividendul propus în contul exercițiului financiar 2023 se ridică la 1,85 euro per acțiune, în creștere cu 1,60 euro per acțiune față de anul precedent, ceea ce reprezintă o rată de distribuire de 17,5% din rezultatul net – parte a Grupului13. Acesta va fi vărsat integral în numerar și va fi supus aprobării Adunării generale a acționarilor din 16 mai 2024. Data de acordare a dividendului este prevăzută pe 22 mai 2024 iar punerea sa în plată pe 24 mai 2024. 

 

După cum a fost anunțat în cadrul Capital Market Day, politica Renault Group în materie de dividende prevede o creștere progresivă a ratei de distribuire până la 35 % din rezultatul net – parte a Grupului. În acest scop, Renault Group va trebui să atingă prima sa prioritate: revenirea la un rating « investment grade ».

Perspective financiare pentru 2024

Lansarea de noi modele în 2024 și accelerarea reducerilor de costuri vor fi motoarele performanței operaționale și vor asigura generarea de cash.

Lansări de produse: 2024 va fi un an istoric cu 10 lansări de vehicule noi14:

- marca Renault: 7 lansări de vehicule noi15:

  • 2 vehicule noi, integral electrice - Scenic E-TECH electric (care oferă peste 600 km de autonomie în ciclu WLTP), și Renault 5 E-TECH electric.
  • 2 vehicule hibride noi în Europa, inclusiv Rafale E-Tech. 
  • Noul Renault Master (versiunea ICE și complet electrică).
  • 2 vehicule noi pe piețele din afara Europei: Kardian și un model Renault Korea Motors.
  • În 2024, marca Renault va continua implementarea „International Game Plan 2027”. După Brazilia și Turcia în 2023, anul acesta va fi evidențiat de implementarea planului în Maroc și Coreea de Sud.

- Dacia:

  • Noul Dustero
  • Noul Spring 100% electric, cu un design complet nou, atât exterior, cât și interior.
  • De asemenea, marca va dezvălui Bigster, un vehicul din segmentul C, la sfârșitul anului 2024.

- Alpine:

  • Alpine își va continua expansiunea internațională, cu intrarea pe piața din Turcia în primul semestru al anului 2024.
  • Alpine A290, primul vehicul complet electric.

 

Accelerarea reducerii costurilor și a timpului de lansare pe piață:

  • Reducerea costurilor de producție per vehicul cu 30% pentru vehiculele termice și 50% pentru vehiculele electrice până în 2027, datorită utilizării Metaversului Industrial.
  • Această reducere a costurilor de producție va alimenta și obiectivul Ampere de a reduce costurile variabile între prima și a doua generație de vehicule electrice din segmentul C cu 40% până în 2027, urmând o traiectorie continuă.

 

În 2024, piețele auto din Europa și America Latină sunt de așteptat să fie stabile, în timp ce regiunea Eurasia este de așteptat să înregistreze o scădere a vânzărilor de 11%.

Informații suplimentare

Situațiile financiare consolidate ale Renault Group și conturile companiei Renault SA la 31 decembrie 2023 au fost aprobate de Consiliul de Administrație din 14 februarie 2024.

Auditorii statutari ai Grupului au efectuat un audit al acestor situații financiare și raportul lor va fi emis în curând.

Raportul de profit, cu o analiză completă a rezultatelor financiare din 2023, inclusiv conturi financiare condensate, este disponibil la www.renaultgroup.com în secțiunea „Finanțe”.

Conferința pentru anunțarea rezultatelor financiare 2023

Link pentru a urmări conferința în data de 15 februarie, de la ora 09:00 (ora României) - disponibil și pentru vizionarea în reluare.

 

Despre Renault Group 

Renault Group se află în avangarda unei mobilități care se reinventează. Având o expertiză unică în domeniul electrificării și beneficiind de alianța sa cu Nissan si Mitsubishi Motors, Renault Group se bazează pe complementaritatea celor patru mărci ale sale – Renault, Dacia, Alpine și Mobilize, și propune clienților săi soluții de mobilitate durabile și inovatoare. Prezent în peste 130 de țări și având peste 106.000 de salariați, Grupul  a vândut 2,235 milioane de vehicule în 2023. Obiectivul său este cel al unei mobilități care să îi apropie pe oameni. Pregătit oricând să facă față provocărilor, atât pe șosea, cât și în competiție, Grupul este angajat într-o transformare ambițioasă și generatoare de valoare. Aceasta este centrată asupra dezvoltării de tehnologii și de servicii inedite, precum și a unei game de autovehicule competitive, echilibrate si electrificate. Preocupat de protejarea mediului înconjurător, Renault Group are ambiția de a ajunge la emisii zero de CO2 în Europa în 2040.https://www.renaultgroup.com/en 

 

1. Rezultatele financiare pe anul 2022 țin cont de ajustările făcute pentru a respecta prima aplicare a normei IFRS 17 « Contract de asigurare».. 
2. 10 lansări în 2024, fără a ține cont de Renault Duster (în afara Europei) și de versiunea restilizată a modelului Captur.. Perimetrul ACEA. 
3. Perimetrul ACEA. 
4. PC+LCV: autoturisme + vehicule utilitare ușoare. 
5. Exclusiv camionete.
6. Austria, Belgia, Croația, Republica Cehă, Danemarca, Elveția, Finlanda, Franța, Germania, Italia, Luxemburg, Marea Britanie, Norvegia, Olanda, Polonia, Portugalia, România, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Ungaria.
7. Franța, Germania, Spania, Italia, Marea Britanie.
8. Include EV, Hybrid (HEV) și Plug-In Hybrid (PHEV), exclude Mild-Hybrid (MHEV).
9. Rezultatele oficiale vor fi publicate de Comisia Europeană în lunile următoare. CAFE = Corporate Average Fuel Economy.
10. Pentru a analiza variația veniturilor consolidate la cursuri de schimb constante, Grupul Renault recalculează veniturile pentru perioada curentă prin aplicarea cursurilor de schimb medii ale perioadei precedente. 
11. Cifrele din 2022 includ retratări în urma primei aplicări a IFRS 17 „Contracte de asigurare”.
12. Flux de numerar liber: flux de numerar după dobânzi și impozite (excluzând dividendele primite de la companiile listate) mai puțin investițiile corporale și necorporale nete +/- modificarea necesarului de capital de lucru.
13. fără 880 Milioane € ca urmare a cesiunii acțiunilor Nissan   
14. fără Renault Duster (în afara Europei) și Captur facelift.
15. fără Renault Duster (în afara Europei) și Captur facelift.  

Vezi mai multe