Perspectivele financiare ale anului 2021 au fost cu mult depășite:

  • Marja operațională 2021: 3,6% (vs. perspectiva marjei operaționale de același nivel ca în S1 2021 adică 2,8%) atingând, cu 2 ani înainte de termen, obiectivul Renaulution de avea a o marjă operațională de peste 3% în 2023.
  • Un free cash-flow (FCF) pentru perimetrul Automobile, înainte de variaţia necesarului de capital de lucru: 1,6 miliarde € (față de perspectiva pozitivă a FCF operațional pentru perimetrul Automobile).

 

Obiectivele Renaulution au fost îndeplinite în avans, accelerând strategia Grupului:

  • Planul de reducere a costurilor fixe în numerar în valoare de 2 miliarde € comparativ cu 2019, realizat cu un an înainte de termen.
  • Reducerea pragului de rentabilitate cu 40% față de 2019, realizat cu 2 ani înainte (ținta inițială era de reducere de peste 30% până la sfârșitul anului 2023).
  • Eficiența politicii comerciale Renaulution, care favorizează valoarea în locul volumelor (efectul prețului la +5,7 puncte în 2021) și care va continua și în 2022.
  • Portofoliul de comenzi la nivel de Grup în Europa cu peste 3 luni de vânzări asigurate, susținut de atractivitatea ofertei Renault E-TECH, Arkana, vehicule utilitare ușoare, Dacia Sandero și Dacia Spring 100% EV.
  • Dezvoltarea susținută în 2022 a mixului de produse și evoluția vehiculelor, în special prin lansarea Renault Megane E-TECH și Austral și a modelului Dacia Jogger.

 

Rezultate 2021:

  • Cifra de Afaceri a Grupului este de 46.2 miliarde €: +6.3% vs. 2020.
  • Marja operațională a Grupului se află la 1,7 miliarde € (3,6% din venituri): în creștere cu 2 miliarde € față de 2020, ajungând la 4,4% în a doua jumătate a anului 2021.
  • Marja operațională a perimetrului Automobile1 atinge valoarea de 507 milioane € (1,2% din veniturile segmentului): în creștere cu 1,8 miliarde € față de 2020 (+4,4 puncte).
  • Venitul net este de 967 milioane €.
  • Fluxul de free cash-flow operațional al perimetrului Autovehicule1 după variaţia necesarului de capital de lucru: 1,3 miliarde €, contribuind la reducerea cu 2 miliarde € a datoriei nete pentru acest segment.
  • În 2021, Renault Group confirmă îndeplinirea obiectivului CAFE (vehicule de persoane şi LCV) în Europa în special datorită performanței vânzărilor sale E-TECH, care reprezintă aproape o treime din înmatriculările de vehicule de persoane marca Renault în Europa (față de 17% în 2020).

Perspective 2022:

 

Într-un context care va rămâne puternic marcat de creșterea prețului materiilor prime şi de criza semi-conductorilor, în special în primul semestru (pierderea de producţie totală estimată în 2022 fiind de 300 000 de vehicule), Grupul prevede:

 

- o marjă operaţională a Grupului de cel puțin 4 %
- un free cash-flow operaţional al perimetrului Automobile de cel puțin 1 miliard €

 

Cu obiective depășite înainte de termenul mediu asumat, Grupul va organiza o Zi a Pieței de Capital în toamna anului 2022.

 

“Grupul Renault și-a depășit cu mult obiectivele financiare pentru 2021, în ciuda impactului penuriei de semiconductori și a creșterii prețurilor materiilor prime. Acest fapt reflectă ritmul susținut al transformării în profunzime a Grupului, inițiată în cadrul Renaulution. Datorită angajamentului continuu al echipelor și valorificând Alianța, accelerăm implementarea ambițiilor noastre strategice, pentru a poziționa Grupul ca un jucător major competitiv, tehnologic și sustenabil." A declarat Luca de Meo, CEO of Renault Group.

 

“Cu rezultatele obținute în 2021, Renault Group a făcut deja un pas mai departe în redresarea sa. Această performanță se datorează succeselor deja vizibile ale strategiei Grupului, promovării conceptului de valoare vs volume, și unei discipline financiare stricte. Ne-a permis să realizăm în mod sustenabil, cu unul sau doi ani înainte, unele obiective ale planului Renaulution. Grupul accelerează în continuare implementarea proiectelor sale strategice cu scopul unic de a crea valoare pentru toate părțile interesate." a subliniat Clotilde Delbos, CFO of Renault Group

 

Boulogne-Billancourt, 18 februarie 2022 – Veniturile Grupului au ajuns la 46.213 milioane euro, în creștere cu 6,3% față de 2020. La perimetru și rate de schimb constante, veniturile au crescut cu 8,0% (efectul negativ al ratei de schimb fiind legat în principal de devalorizarea rublei ruse, a lirei turcești, a pesoului argentinian și a realului brazilian).

 

Veniturile din perimetrul Automobile, excluzând AVTOVAZ, s-au ridicat la 40.404 milioane de euro, în creștere cu 7,1% față de 2020.

 

Redresarea pieței auto a contribuit cu 4,4 puncte.

 

Noile politici comerciale, lansate în trimestrul 3 din 2020 și axate pe cele mai profitabile segmente, au condus la un efect pozitiv al prețului net de 5,7 puncte. Succesul Arkana, lansat în al doilea trimestru al anului 2021 și evidențiind revenirea mărcii Renault în segmentul C, și performanța vehiculelor utilitare ușoare au generat un efect pozitiv de mix de produse de 2,2 puncte. Aceste două efecte au permis compensarea pierderii de volum de 7,5 puncte legate în mare parte de implementarea acestei politici care privilegiază valoarea în locul volumelor.

 

Perimetrul „Altele” a avut o contribuţie pozitivă de +5,3 puncte, generată de scăderea vânzărilor cu angajamente de răscumpărare în conformitate cu politica de selectare a celor mai profitabile canale și ca urmare a cedării mai multor sucursale ale Grupului Renault Retail în 2021. Creșterea contribuției în perimetrul post-vânzare, precum și redresarea activității rețelei, puternic afectate de măsurile de carantină din 2020, au avut un impact pozitiv.

 

Cifra de afaceri a AVTOVAZ a crescut cu 10,4 % până la 2 850 milioane € în special datorită majorării prețurilor de vânzare şi a efectului favorabil al mix-ului de gamă, care au compensat impactul negativ al ratelor de schimb (-6,8 puncte). Marca LADA îşi menține rolul de lider pe piaţa rusă cu o cotă de aproape 21 %. LADA Vesta şi LADA Granta ocupă primele două locuri în clasamentul vânzărilor din Rusia.

 

Grupul înregistrează o marjă operaţională pozitivă de 1 663 milioane € (3,6 % din Cifra de Afaceri) faţă de -337 milioane € în 2020. Marja operaţională a Grupului atinge 4,4 % din cifra de afaceri în semestrul al doilea din 2021.

 

Marja operaţională în perimetrul Automobile - exceptând AVTOVAZ, a crescut cu 1 710 milioane € până la 260 milioane € (0,6 % din cifra de afaceri).

 

Creșterea pieței a avut un impact pozitiv de 293 milioane €.

Efectul combinat al mixului de gamă şi al creşterii prețurilor de vânzare (+ 1 127 milioane €) reflectă noua politică comercială care privilegiază valoarea în locul volumelor. Această politică a compensat efectul negativ al scăderii volumelor de vânzare, estimat la 579 milioane €.

Perimetrul « Productivitate» (cumpărări, garanție, R&D, costuri de fabricaţie & logistice, cheltuieli generale) a generat 852 milioane € în special ca urmare a performanței în domeniul cumpărărilor (541 milioane €) şi a optimizării cheltuielilor de R&D.
Aceste performanțe operaționale permit compensarea creşterii prețului materiilor prime care are un impact negativ de -468 milioane €.
Activitatea de piese şi accesorii şi cea a rețelei, cuprinse în capitolul « Altele » au generat +483 milioane €.
 

Marja operaţională a AVTOVAZ se ridică la 247 milioane €, în creștere cu 106 milioane €, reflectând în principal creșterea prețurilor care a compensat efectul defavorabil al ratelor de schimb şi al creşterii costurilor materiilor prime.

 

Contribuţia Finanțării vânzărilor la marja operaţională a Grupului se ridică la 1 185 milioane €, în creștere cu 178 milioane € faţă de 2020. Această creștere derivă în principal din îmbunătățirea costului de risc, care se ridică la 0,14 % din activele productive medii, faţă de 0,75 % în 2020. Acest nivel foarte bun se explică prin ameliorarea parametrilor de risc şi prin revenirea la normal a proceselor care fuseseră impactate de criza sanitară în cursul anului 2020.

 

RCI Bank and Services afişează noi finanțări în creștere cu 0,4 % (exceptând efectul negativ al ratelor de schimb, - 92 milioane €) faţă de 2020, susținute de performanța bună a dosarelor de finanțare a vehiculelor de ocazie şi de mijloacele finanțate în creștere cu 7,2 % în cazul mașinilor noi.

 

Celelalte venituri şi costuri de exploatare au un efect negativ de -265 milioane € (faţă de -1 662 milioane € în 2020). Provizioanele pentru restructurare, de 430 milioane €, sunt compensate de cesiunile de active (487 milioane €) legate în principal de cesiunea mai multor sucursale ale Renault Retail Group (RRG) conform strategiei anunțate.

 

După luarea în considerare a celorlalte venituri şi costuri de exploatare, rezultatul de exploatare al Grupului se ridică la 1 398 milioane € faţă de -1 999 milioane € în 2020.

 

Rezultatul financiar se ridică la -350 milioane €, în creștere cu 132 milioane € faţă de 2020 în principal ca urmare a revizuirii contabile a valorii împrumutului garantat de statul francez.

 

Contribuţia companiilor asociate se ridică la 515 milioane €, din care 380 milioane € reprezintă contribuția Nissan, în creștere cu 5 660 milioane € faţă de 2020. În 2020, contribuția Nissan a fost negativă, incluzând -4 290 milioane € din deprecierea activelor şi din costuri de restructurare.
Impozitele curente reprezintă un cost de 596 milioane € faţă de 420 milioane € în 2020, ca o consecință a îmbunătățirii rezultatelor financiare.

 

Rezultatul net se ridică la 967 milioane € iar rezultatul net, parte a Grupului, la 888 milioane € (+3,26 € per acțiune, faţă de -29,51 € per acțiune în 2020).

 

Capacitatea de autofinanțare a activității Automobile în afara cheltuielilor de restructurare, include 1 miliard € de dividende RCI şi se ridică la 4,8 miliarde € , în creștere cu 2,8 miliarde € faţă de 2020.

Această capacitate de autofinanțare acoperă investițiile corporale şi incorporale înaintea cesiunilor de active care se ridică la 3,2 miliarde € (5,1 miliarde € în 2020).

 

Exceptând impactul cesiunilor, rata CAPEX şi R&D netă a Grupului se ridică la 8,5 % din cifra de afaceri. Dacă se iau în calcul şi cesiunile, rata netă se ridică la 7,3 % faţă de 11,3 % în 2020.

 

Perimetrul Automobile a generat un free cash-flow operaţional pozitiv, de 1 272 milioane €, după integrarea plăților legate de cheltuielile de restructurare (602 milioane €), a cesiunilor de active (574 milioane €) şi a impactului negativ al variației nevoii de fonduri de rulment (-330 milioane €).

 

Free cash-flow-ul operaţional al perimetrului Automobile precum şi cesiunea acțiunilor deținute la Daimler (1,1 miliarde €) au contribuit la reducerea cu 2 miliarde € a datoriei nete a activității Automobile care se ridică la 1,6 miliarde € la 31 decembrie 2021.

La 31 decembrie 2021, stocurile totale de vehicule noi (inclusiv cele din reţeaua de dealeri independenți) se ridică la 336 000 de vehicule, faţă de 486 000 la sfârşitul lunii decembrie 2020, ceea ce echivalează cu 53 zile de vânzări.

 

Consiliul de administrație va propune Adunării Generale a acționarilor, prevăzută pe 25 mai 2022, să nu fie acordate dividende pentru anul financiar 2021.

 

În 2022, Renault Group va rambursa anticipat 1 miliard € din împrumutul acordat de un pool bancar cu garanția statului francez precum şi 1 miliard € pentru rambursarea anuală contractuală. Întregul împrumut va fi rambursat cel mai târziu la sfârşitul anului 2023.

Decarbonarea şi tranziția echitabilă în centrul strategiei noastre ESG

În 2021, Renault Group a publicat strategia sa de dezvoltare durabilă - ESG (Environmental, Social and Governance) bazată pe 3 piloni: neutralitatea carbon, siguranța şi incluziunea.

 

Renault Group are ambiția de a atinge neutralitatea carbon în Europa până în 2040 iar în toată lumea până în 2050, reducând emisiile de carbon pe întreg ciclul de viață al vehiculului: materii prime şi componente cumpărate, situri de producţie, emisii ale vehiculelor în circulație, al doilea ciclu de viață, ca vehicul de ocazie, dar şi în faza de reciclare. Această strategie Climat a fost prezentată în raportul publicat în aprilie 2021.

 

În cursul ultimului deceniu, Renault Group şi Alianța au investit peste 10 miliarde de euro în electrificare. Această tendință se va accelera: Alianța va investi 23 miliarde de euro în viitorii cinci ani. Datorită celor 5 platforme electrice comune care acoperă principalele segmente de piaţă, Renault are ambiția ca în 2030 toate vehiculele de persoane vândute sub marca sa în Europa să fie 100% electrice.

 

Renault Group a lansat acum mai bine de un an proiectul ReFactory, care vizează transformarea sitului de la Flins (departamentul Yvelines, Franţa) în prima uzină europeană dedicată economiei circulare a mobilității.

Aceasta se bazează pe 4 poli:
- RE-TROFIT cu « Factory VO » (Vehicule de Ocazie), prima uzină specializată în recondiționarea vehiculelor de ocazie la scară industrială;
- RE-ENERGY pentru dezvoltarea aplicațiilor legate de a doua viață a bateriilor şi de noile energii;
- RE-CYCLE care concentrează activitățile de reciclare, de reutilizare a pieselor şi materialelor;
- RE-START, proiect de centru de inovație şi de formare, regrupând 3 entități: un centru de inovație în serviciul industriei 4.0, un campus de formare şi un incubator dedicat cercetării şi inovației în economia circulară.

 

ReFactory de la Flins îşi propune să asigure recondiționarea a 45 000 de vehicule pe an la orizontul anului 2023 şi să asigure repararea şi repunerea în circuit a 20 000 de baterii pe an până în 2030. Acest proiect industrial global, care va oferi 3 000 de locuri de muncă în 2030, va fi extins şi în alte situri, cum este cazul proiectului lansat la uzina din Sevilla.

 

În fine, Renault Group se apleacă asupra transformărilor profunde din meseriile asociate industriei de automobile urmărind să îşi adapteze modul de organizare pentru a răspunde acestor evoluții. Astfel, în 2021 a fost lansată ReKnow University, dedicată dobândirii de noi competențe în domeniul electrificării, al analizei şi al securității cibernetice a datelor precum şi în domeniul reciclării vehiculelor şi a bateriilor. În Franţa, 2 600 de persoane au fost formate în 2021 şi peste 3 000 vor fi în 2022. Obiectivul este de a se ajunge la 10 000 de persoane formate în 2025.

Perspective & strategie

Perspective 2022

 

Într-un context care va rămâne puternic marcat de creșterea prețului materiilor prime şi de criza semi-conductorilor, în special în primul semestru (pierderea de producţie totală estimată în 2022 fiind de 300 000 de vehicule), Grupul prevede:

- o marjă operaţională a Grupului de cel puțin 4 %
- un free cash-flow operaţional al perimetrului Automobile de cel puțin 1 miliard €

 

Datorită performanțelor sale, Renault Group este în măsură să-și accelereze strategia Renaulution, prin punerea în valoare a atuurilor sale industriale și tehnologice.
- Renault Group își confirmă ambiția pe segmentul mașinilor electrice, cu obiectivul ca marca Renault să fie 100 % EV în Europa, în 2030. În acest sens, Renault Group studiază oportunitatea regrupării activităților și tehnologiilor sale 100 % electrice în cadrul unei entități specifice din Franța, în vederea accelerării creșterii.
- În paralel, Renault Group analizează și oportunitatea regrupării activităților și tehnologiilor sale legate de motoare și transmisii termice și hibride din afara Franței, într-o singură entitate specifică, pentru a amplifica potențialul tehnologiilor și know-how-ului Renault Group.

 

Rezultatele acestor procese de reflecție vor fi prezentate sistematic diferitelor foruri de reprezentare ale Grupului și vor face obiectul unor proceduri de informare și/sau consultare, potrivit dispozițiilor în vigoare în diversele țări vizate.

 

Fiind cu un pas înaintea obiectivelor sale Renaulution pe termen mediu și ținând seama de rezultatele acestor procese de reflecție strategice, Renault Group va prezenta, în toamna anului 2022, în cadrul unei Capital Market Day, o actualizare a strategiei sale, prin care se poziționează ca actor de referință competitiv, tehnologic și responsabil.

Informații suplimentare

Raportul financiar anual cu analiza completă a rezultatelor financiare pe anul 2021 este disponibil pe site-ul www.group.renault.com la rubrica « Finance ».