• Grupul Renault și CEA au dezvoltat o arhitectură unică a materialelor, care combină designul digital disruptiv și fabricarea prin imprimare 3D.
 
  • Această inovație face posibilă proiectarea unor elemente cu proprietăți speciale și cu un comportament adaptabil și personalizabil.
 
  • Potențialul aplicațiilor în domeniul auto este promițător, începând cu ameliorarea confortului la bord.

 

 

Boulogne-Billancourt și Saclay, 26 martie 2024 – Grupul Renault și agenția publică franceză de cercetare CEA (Comisariatul pentru Energie Atomică și Energii Alternative) continuă cooperarea în domeniul inovației. După încărcătorul bidirecțional de mare eficiență pentru vehicule electrice anunțat în 2023, expertiza tehnică și creativitatea celor doi parteneri își găsește materializarea într-o inovație menită să amelioreze confortul la bordul automobilelor.

 

După 2 ani de cercetare și testare, care au avut ca rezultat nu mai puțin de zece brevete depuse, Grupul Renault și CEA au dezvoltat un nou material cu o structură complexă, de rețea. Această inovație face posibilă obținerea, cu un singur material, și într-o singură etapă de fabricație prin imprimare 3D, a unor elemente care oferă un comportament mecanic adaptiv și performanțe mai avansate.

 

Mai eficiente, mai ușoare și personalizabile, elementele astfel create ar putea înlocui componentele produse de obicei din asamblarea mai multor materiale, precum șezutul și spătarul scaunelor, cotierele, consola centrală etc.

O structură unică

Inovația constă în utilizarea metodelor și instrumentelor digitale disruptive pentru a proiecta o structură cu aspectul unei plase. Fiecare dintre firele care alcătuiesc ochiurile acestei structuri poate fi parametrată tridimensional, pentru a constitui rețele multistrat de celule în care fiecare strat are o funcție și caracteristici unice.

 

Deși mai complexe în designul lor, piesele monolitice și monomateriale rezultate sunt mai simplu de produs, într-o singură operațiune de imprimare 3D, fără nicio asamblare, minimizând amprenta de carbon și fără a genera deșeuri.

 

Fabricate din TPU (poliuretan termoplastic), aceste structuri inovatoare sunt reciclabile. Cercetările continuă pentru evaluarea posibilității de utilizare a altor materiale, în special a celor din fibre naturale.

Pentru un confort personalizat până la milimetru

Aplicată în cazul fabricării scaunelor de exemplu, această inovație ar permite utilizarea unui singur material, având ca rezultat un produs mai ușor (cu aproximativ 30%), mai puțin voluminos, dar care ar oferi același nivel de confort și aceeași susținere care ar fi asigurată cu ajutorul materialelor uzuale (țesături, spume, armături etc.).

 

Scaunul ar putea fi chiar modelat după morfologia șoferului și diferitele sale zone configurate cu proprietăți specifice pentru a răspunde la forțele de presiune individualizate și pentru a oferi astfel un nivel optim de amortizare și confort.

 

Designul nu este omis, fabricarea aditivă prin imprimare 3D asigurând o varietate largă în privința formei, texturii și elementelor de personalizare.

Promisiunile producției aditive

Utilizată de câțiva ani în site-urile industriale ale Renault Group pentru piese ale mașinilor unelte, fabricarea aditivă și-a făcut loc și în proiectarea pieselor prototip. Acest proces se numește aditiv, deoarece fabricarea se bazează pe suprapunerea unor straturi subțiri de material, unul câte unul, dintr-un fișier digital mai mult sau mai puțin complex.

 

Structura dezvoltată de Grupul Renault și CEA deschide calea către noi aplicații, inclusiv zone cu care pasagerii vehiculului sunt în contact, precum scaunele din față, cotierele ușilor, consola centrală, bancheta din spate, volanul.

 

"Această inovație este rezultatul combinării expertizei în cercetare și dezvoltare a doi jucători majori în inovare, CEA și Grupul Renault. Cu ajutorul ei vom putea oferi clienților o experiență la bord cu adevărat unică. Continuăm să explorăm întregul potențial al acestei inovații pentru a obține un grad și mai mare de personalizare, dar și pentru a obține noi beneficii pentru diferite zone ale vehiculului”, a declarat Jean-François Salessy, director pentru Sinteza Vehiculelor și Tehnologia Upstream la Renault Group Engineering.

 

"Libertatea aproape totală de proiectare, economisirea materialelor sau optimizarea greutății, integrarea funcțiilor sau reducerea timpilor de fabricație fac din fabricația aditivă un sector puternic susținut de CEA. Acest proiect realizat în comun cu Renault Group vine să confirme potențialul dezvoltării de noi materiale și integrarea lor în sectoarele de aplicare.” a declarat Philippe Watteau, director de inovare al departamentului de cercetare tehnologică CEA.

Despre CEA

CEA (Comisariatul pentru Energie Atomică și Energii Alternative) este un actor major în domeniul cercetării. Agenția publică franceză oferă soluții concrete la nevoile clienților în patru domenii principale: tranziția energetică, tranziția digitală, tehnologiile pentru medicina viitorului, apărare și securitate. Aflată în topul 100 al celor mai importanțe agenții de inovare din lume (Clarivate 2023), CEA are un rol de catalizator și accelerator al inovației în serviciul industriei franceze. În același timp, susține dezvoltarea celor 215 startup-uri ale sale, vectori agili de transfer de know-how și tehnologii disruptive.https://www.cea.fr