Corporate
19.03.2024
Luca de Meo, CEO al Renault Group, a publicat astăzi Scrisoare către Europa, trimisă pe 19 martie 2024 către factorii de decizie și părțile interesate din întreaga Europă. Documentul de nouăsprezece pagini, disponibil în 12 limbi europene, este adresat tuturor actorilor din viața politică europeană.
“Înainte de începerea campaniei electorale, cu toate argumentele care o vor acompania, am vrut să-mi fac auzită vocea, nu pentru a mă implica în politică, ci pentru a contribui la o decizie privind o politică adecvată.”
Cu doar câteva săptămâni înainte de alegerile europarlamentare, acest document face apel la mobilizarea europeană pentru a face din tranziția energetică a industriei auto o reușită colectivă. Și, de asemenea, să facă din această perioadă de transformare fără precedent rampa de lansare pentru o reînnoire industrială în Europa, prin dezvoltarea cooperării intersectoriale și conducerea unor proiecte de anvergură între sectorul public și cel privat. „Cu Airbus, am văzut deja ce poate face Europa. Prin intensificarea inițiativelor de cooperare, ne vom pune industria pe direcția renașterii”.
Mai mult decât o solicitare, această scrisoare către Europa este o foaie de parcurs.
Luca de Meo dă glas unui diagnostic, amintind de importanța sectorului auto nu doar pentru economie, ci și pentru modul de viață european, confruntându-se astăzi cu o concurență dezechilibrată: „americanii stimulează, chinezii planifică, europenii reglementează”.
El formulează șapte recomandări și opt măsuri pentru a dezvolta o adevărată politică industrială europeană competitivă și decarbonizată: „Europa trebuie să inventeze un model hibrid”, de exemplu prin implicarea „celor mai mari 200 de orașe ale Europei în strategia de decarbonizare”, prin înființarea unei „ligi a campionilor industriali”, pentru a recompensa jucătorii angajați în tranziție, și prin înființarea de „zone economice verzi” care să concentreze investițiile și subvențiile pentru tranziția energetică.
În avangarda revoluției electrice, CEO-ul Grupului Renault propune și lansarea a zece proiecte europene majore în domenii strategice care merg dincolo de sectorul auto: promovarea mașinilor europene mici, dar și revoluționarea livrării pe ultimul kilometru, dezvoltarea infrastructurii de încărcare și tehnologie V2G, creșterea competitivității Europei în sectorul semiconductorilor etc.
Convins că „tranziția ecologică este un sport de echipă” și că „industria auto europeană ar putea apărea rapid ca soluție la provocările cu care se confruntă continentul”, prin Scrisoarea către Europa, Luca de Meo face apel la factorii de decizie politici, consilierii locali, cetățenii europeni, ONG-uri și actori din sectoarele energie, software și digital să se mobilizeze și să lucreze împreună pentru a crea un nou ecosistem de mobilitate în Europa.
Scrisoare către Europa: date esențiale
Scrisoarea către Europa urmărește lansarea unei acțiuni colective pentru a răspunde celor mai presante provocări cărora trebuie să le facă față industria auto europeană. În acest scop, așa cum spune de obicei Luca de Meo, „trebuie să spunem adevărul, nu doar adevărul nostru.” Diagnosticul și recomandările prezente în scrisoare au la bază date solide, care oferă o imagine clară a situației actuale. Iată în cele ce urmează o selecție de date esențiale, care sunt detaliate în cadrul Scrisorii către Europa.
1. Industria auto din Europa azi
Contribuție societală & economică
Ascensiunea Asiei
Provocarea Electrificării
Paradoxul reglementărilor europene
Modele de reglementare diferite